Rendszerüzenet

A bécsi klasszika gyöngyszemei

A bécsi klasszika gyöngyszemei

Debreceni Egyetem, AULA
4032 Debrecen, Egyetem tér 1.

Műsor:
Haydn: g-moll szimfónia Nr. 39.
Mozart: G-dúr hegedűverseny K. 216
Schubert: IV. (c-moll) szimfónia D. 417

Közreműködik:
Zalai Antal – hegedű
Kodály Filharmonikusok kamarazenekara

Vezényel: Bényi Tibor

A bécsi klasszika gyöngyszemei
2020. január 21., 19.30
Bérlet
Bérlet

Személyes gondolatok…

Mi a messzi távolból a bécsi klasszika korára visszatekintve könnyű összegzéssel összeboronáljuk a nagy mester Haydn és Mozart, Beethoven, Schubert életműveit, mintha egyik a másik munkáját folytatva egymásból pattantak volna ki. A valóságban egymásnak továbbították a zene szerkesztésének lehetőségeit, amelynek határán az egyéni mondanivaló útjára nyíló kaput megtalálva léptek ki. A kor lassú információáramlásában felértékelődött a személyes felelősség, kidomborodott a saját stílus ereje.

A nagy „építész“ Joseph Haydn felbecsülhetetlen hagyatékot hagyva az utókor számára hosszú évszázadokra tanulnivalót biztosított szellemi örököseinek. A g-moll szimfónia volt Haydn első moll szimfóniája. Az opera zenei nyelvezetéből ismert tremolóeffektusok, szinkópák, erőteljes kontrasztok, recitatív formák használatát szimfonikus nyelvezetbe ültette be. A mű különlegessége, hogy a szokásos zenekari két kürt helyett négy kürtöt használt.

Wolfgang Amadeus Mozart 35 éve arra volt elég, hogy a legnagyobb zsenialitással megáldott üstökösként követhessük őt a végtelen időkig, mintha érezhetően egy bolygónk körüli pályán körözne örökké. A G dúr hegedűversenyben az előadó feladata, hogy a legjobb tudása szerint mesélje el mindig az éppen jelenlévő publikumnak a művet. Harnoncourt mestert idézve közelíthetünk leginkább e versenymű dallamvilágának megértéséhez: „drámai, dinamikus, közvetlen és a legnemesebb érzelmekkel érinti meg a hallgatót”.

Franz Schubert alázattal fogadta elődei tanításait, de az általa megszülető szépség fénye a távoli jövőbe világított. A kortársak öntelt gőgössége miatt nem alakult ki a schuberti hangzás megértésével járó képesség. Mi sem jelzi jobban a kor szellemiséget, mint a híres Mozart-énekesének Johann Michael Vogl-nak sorai: „Valami motoszkál önben, de kevés a komikus elem az alkotásaiban, kicsit lehetne több a szélhámosság a műveiben. Elpazarolja a szép gondolatait, nem törekszik a népszerűségre.” Aztán Schubert zenéjének szerelmesévé vált ő is, mint a későbbi nagyok hosszú sora. Schubert maga is használja a „Tragikus” elnevezést a műhöz, az erőteljesen érezhető összetorlódó érzelmi pillanatokra utalva. Salierinek egyik levelében így ír: „Istenhez emelkedjünk fel és ne a szórakoztatást keressük…” Schubert 31 évet élt. Életében kevés sikert aratva, de hosszú évszázadokra előre üzent legbelsőbb érzelmeit közvetítő, szomorú és őszinte dallamvilágával.

– Bényi Tibor –

Bényi Tibor

 

Zalai Antal

Zalai Antal öt éves korában kezdte klasszikus zenei tanulmányait Budapesten. Diplomáját a brüsszeli Királyi Konzervatóriumban szerezte 2009-ben, Sebestyén Katalin tanítványaként. Brüsszeli tanulmányait megelőzően Dénes László, Komlós Péter és Jozef Kopelman irányítása alatt képezte magát Budapesten. Emellett részt vett Isaac Stern, Pinchas Zukerman, Erick Friedman, Varga Tibor, Lewis Kaplan és Pauk György mesterkurzusain.

Tizenöt éves korában nemzetközi ismertséget szerzett Bartók: I. hegedűversenyének előadásával, a budapesti Zeneakadémia Nagytermében, Yehudi Menuhin 80. születésnapjának tiszteletére rendezett hangversenyen. Karrierjének fejlődése során olyan karmesterekkel működött együtt, mint Fabio Luisi, Paavo Järvi, Yoel Levi, Lawrence Foster, Gilbert Varga, Shlomo Mintz, Ludovic Morlot, Laurent Petitgirard, Enrique Bátiz Campbell és Takács-Nagy Gábor.

Az Egyesült Királyságban 2008-ban debütált, ahol Glazunov hegedűversenyét adta elő a Royal Liverpool Philharmonic vendégeként, Ludovic Morlot vezényletével. Ugyanezt a versenyművet játszotta berlini bemutatkozásakor is, a Deutsches Symphonie-Orchester szólistájaként a Berlini Filharmóniában.

2010 áprilisában Zalai a bécsi közönségnek mutatkozott be a Bécsi Szimfonikusok hagyományos “Bécsi Tavasz” gálakoncertjének egyedüli szólistájaként a bécsi Musikverein Aranytermében, Fabio Luisi vezényletével. Szólóesteket adott többek közt a New York-i Carnegie Hall kamaratermében, a washingtoni Kennedy Központ Terrace Theater termében, a moszkvai Csajkovszkij Konzervatórium Nagytermében, a genfi Victoria teremben, a brüsszeli Királyi Konzervatórium Nagytermében és a vancouveri Chan Művészeti Központban.

Zalai Antal

 

További híreink

A Kodály Filharmónia és a Papageno együttműködésében május 12-én 19:30-kor Oláh Kálmán Concerto for Symphony Orchestra and Jazz Band című darabja lesz látható. 

A(z) Kodály Filharmónia Debrecen oldalon az üzemeltető süti fájlokat (cookie) használ, az adatvédelmi szabályzat rendelkezései szerint. A süti fájlok a számítógépén tárolódnak.